Bugün, 19 Mart 2024 Salı

Tahsin KAVAK


Robert Kolejliler


Anılar dizisinin sonlarına yaklaştıkça bir üşengeçlik çöktü üstüme. Hani, eskilerin rehavet dedikleri cinsten, tatlı bir üşengeçlik.
Yoksa, araya rubailer girdi de ondan mı böyle oldu? Öyle ya, peş peşe 25 e yakın rubai yazdım bu arada. Bandırma ve çevresi ile dostlarıma yazılmış rubailerim. Rubailerın tanımını yapan bir rübaimi yazımın burasında almak istiyorum.
Yazıya çeşni katacak bence:
RÜBAİYI YÜREKTE DUYARAK YAZMAK GEREK.
ŞARABI HAYYAM GİBİ İÇİP ANLATMAK GEREK.
KUPKURU VE YAVANSA ÇEKİLMEZ, RÜBAİYE
BİRAZ AŞK, BİRAZ NÜKTE, BİRAZ HAZ KATMAK GEREK
Her neyse. Aslında, ANILARDA YOLCULUK dizisinin birkaç bölüm sonra biteceğini sanıyorum. Çeyrek asırdan başlayıp, yarım asrı geçen bir anı birikimini notsuz, günlüksüz buraya kadar getirebilmemi bile başarı sayıyorum. Sakladığım Bandırma gazetelerinden yararlanarak anlattıklarımın dışındakiler, belleğimin bana geçmişimden derleyip sunduğu birer anı buketidirler.
Sakladığım gazeteler ise lise öğrenimimde -karınca kararınca-Bandırma basınında aldığım küçük rollerin, yaptığım mini görevlerin arşividirler..
YENİ BANDIRMA Gazetesi´nin bende en son 8 Nisan 1957 Pazartesi tarihli 15.sayısı var. Derslerin ve sınavların ağırlık kazandığı aylara girdiğimiz için, arkadaşlarla böyle bir karar aldığımızı, elverişli bir zamana kadar gazeteciliğe ara verdiğimizi anımsıyorum.
Bu işe gönül verenler olarak, dizgisinden, baskısına kadar, mürettip Hasan Erişkin´e çıraklık
yapıyor; elde kumpas harf diziyor, mizapaj planlıyorduk. Böyle olunca da derslerimiz olumsuz yönde
etkileniyordu. Bu etki doğrudan geleceklerimizi ilgilendirdiği için, elbette özverilerimizin değerini yüksek kılıyordu.
Hiç unutmam tiyatro gösterileri nedeniyle kentimizde bulunan ROBERT KOLEJİ´nden şair
ÜLKÜ TAMER, çalışmalarımızdaki tutkuya parmak ısırmış, "Aşk olsun, biz, İstanbul´da bu etkinliği
gösteremiyoruz." demişti. Onların etkinlikleri de azımsanacak, küçümsenecek bir kültürel etkinlik
değildi. Ülkü, alçakgönüllü konuşuyordu. Tiyatro tutkusu ile yollara düşmüş bir avuç genç oyuncu
karşılıksız, çıkarsız yüreklerindeki tiyatro tutkusunu Anadolu´ya taşıy or, tiyatro sevgisini halkına
aşılamaya, ateşlemeye, tutuşturm aya çalışıyorlardı. Bu da bizleri aşan bir özveriydi.
4 Şubat 1957 günü YENİ BANDIRMA ?da (Tiyatro Bahisleri: KOLEJLİLERİN TEMSİLLERİ)
başlığı ile SABAHAT TAŞAN HOCAHANIM şöyle başlıyordu yazısına: Yanılmıyorsam iki hafta
oluyor; fakat unutamadım geceyi. Kolejliler temsil değil, gözlerden gönüllere, muhayyilemizin ötelerine akıp giden bir sanat ziyafeti verdiler."
Ortaokulda öğrencisi olmakla öğündüğüm. rejisörliğini yaptığı PAYDOS piyesinde MURTAZA
BEY rolünü oynadığım değerli öğretmenim SABAHAT TAŞAN, yazısını şöyle sürdürüyor:
"Ahmet Vefik Paşa´nın Molier´den adapte ettiği (ZOR NİKAH´ı) ile (TABİB-İ AŞK)ı temsil edeceklerini
duyduğum zaman ,içimi bir mutluluk kaplayıvermişti. Çünkü Paşa´nın yıllar önceki Türk hayatına
getirdiği eserler, büyük bir zevkle Türk sahne hayatında adaptasyonun babası sayılan A.VEFİK
PAŞA, bugün için ağır, fakat devrin anlayışına göre güzel, pek güzel diyebileceğimiz bir dille
Moliere´nin eserlerindeki lişileri mahalli ve milli hayatımız içine sokup dil ve adetleriyle bize
mal edişidir. İşte ZOR NİKAHI´ ndaki İvaz Ağa. Bugün aramızda yaşayan zengince, saf, yaşli
fakat gönlü genç ağalarımızdan farklı mı?"
Oyuncularının hemen hepsi Robert Kolejli olan ekipten aklımda kalan isimler şunlar:
GENCO ERKAL-ONAT KUTLAR-ÜLKÜ TAMER-TUNCEL KURTİZ-ANIL BODUROĞLU.
NOT: Ülkü Tamer ile arkadaşlığımız bir zaman sürdü. Şair olan Ülkü, Yaşar Nabi Nayır´la
tanışmamı ve şiirlerimin VARLIK´ta çıkmasını sağladı.

  • BIST 100

    8718,11%-1,25
  • DOLAR

    32,30% 0,55
  • EURO

    35,16% 0,14
  • GRAM ALTIN

    2241,53% 0,66
  • Ç. ALTIN

    3950,05% 1,42
  • Salı 15.7 ° / 3.8 ° false
  • Çarşamba 7.9 ° / 2.4 ° Bölgesel düzensiz yağmur yağışlı
  • Perşembe 12.4 ° / 3.3 ° Güneşli

Balıkesir

19.03.2024

  • İMSAK 05:43
  • GÜNEŞ 07:06
  • ÖĞLE 13:21
  • İKİNDİ 16:45
  • AKŞAM 19:26
  • YATSI 20:44